Zelfassessment
Voor het zelfassessment heb ik de leerstijltest van Kolb ingevuld en de loopbaandiagnose van UMC Utrecht gemaakt.
Leerstijltest Kolb
Als eerste heb ik de leerstijltest ingevuld. 'Veel mensen die deelnemen aan een test over leerstijlen, denken op dat moment voor het eerst over hun manier van leren. Het is niet zozeer belangrijk in welk hokje je wordt ingedeeld (doener, denker, enzovoort), maar het is bovendien nuttig dat je voortaan jezelf kunt observeren terwijl je leert' (Berings, z.d.).
Voordat ik deze test invulde had ik inderdaad nog nooit over mijn manier van leren nagedacht. Ik vond het erg interessant om mijn eigen leergedrag te observeren tijdens mijn beroepsbeoefening. Uit de test is gekomen dat ik een praktische leerstijl heb:
Dat wil zeggen dat ik het liefste leer door te doen. Door dingen (met mijn handen) uit te proberen, kom ik erachter hoe iets in elkaar steekt en in zijn werk gaat. Ik ga daarbij vooral op mijn gevoel af, zonder meteen heel diep na te denken of te kijken hoe iets moet. Bovendien hou ik van duidelijkheid: om iets te leren moet het probleem en/of de leerstof voor mijn concreet en helder zijn. Met abstract of onduidelijke informatie kan ik niet zo veel. Mijn leerstijl heeft grote voordelen. Ik blijf niet hangen in gedachten of getwijfel, en ben niet bang om iets nieuws te proberen. Ik ben actief bezig. Gaat het niet in één keer goed, dat probeer ik het gewoon nog een keer (123test, 2019).
Mijn praktische leerstijl kan ik goed toepassen in mijn beroep als verpleegkundige. Als verpleegkundige in een academisch ziekenhuis ben je ook alleen maar werkzaam in de praktijk en 'aan bed'. Mijn valkuil hierbij is dat ik geen nadenkende leerstijl heb. Een nadenkende leerstijl is erg van belang in het leven lang leren doordat je door nadenken en onderzoeken leven lang leert. Deskundigheid past bij een leven lang leren en draagt bij aan de professionalisering van het beroep. Bovendien heeft de patiënt recht op deskundige verpleegkundigen en verzorgenden aan bed (V&VN, 2016). Desondanks betekent de uitkomst van deze test niet dat ik geen deskundige verpleegkundige ben. Echter zal ik er wel meer moeite voor moeten doen. Dit moet ik doen door het tonen van verpleegkundig leiderschap.
Loopbaandiagnose
Volgens de loopbaandiagnose ben ik een toegewijde verpleegkundige. Dit betekent dat ik ervan hou om anderen te helpen. Ik vind het zelfs belangrijker dan mijn salaris en mijn ontwikkeling (Universitair Medisch Centrum Utrecht, 2009). Hiermee ben ik het deels mee eens. Als verpleegkundige moet je toegewijd zijn omdat je beroepsuitoefening bestaat uit patiënten helpen. Om de kwaliteit van patiëntenzorg optimaal te houden moet ik wel mijn eigen ontwikkeling op nummer één zetten, zeker in het kader van de nieuwe wet BIG II. Hierin moet je per vijf jaar 100 uur deskundigheidsbevordering doen. Ik moet ervoor zorgen dat ik daar op tijd aan begin en het ook een positieve invloed heeft op mijn ontwikkeling als verpleegkundige.
Op basis van dit zelfassessment is het heel erg goed voor mijn ontwikkeling tot verpleegkundige, om al aan mijn ontwikkeling te werken door een nadenkende leerstijl aan te nemen tijdens de workshops en externe activiteiten. Mijn keuze voor de activiteiten heb ik gebaseerd op wat ik interessant vind en waar ik nog te weinig kennis over heb.
Maak jouw eigen website met JouwWeb